Bara för att ta..

..ta en puse från designen så tänkte jag säga lite om min hårvård!
Jag får ofta beröm för mitt hår , och blir alltid lika glad varje gång..

Ska man ha långt hår , får man se till att vårda det på rätt sätt och sköta om det extra noga för att få behålla längden..

Klart det går lite i arv också, min mamma te.x har haft jätte långt hår som mig , och det växte ut väldigt snabbt också, vilket mitt också gör..
Men för några år se så gjorde hon en hemma permanet och det förstörde håret helt och hållet!
Det har slutet växa , och hon har lite kortare än axellängd nu..

Alltså, starka kemikalier är inte bra för håret!
Hår produkter som hår spray är inte heller bra, men använd i lagom mäng!

Några tips!

  • Klipp topparna minst 1 gång i månaden,kan bli dyrt, men om ni känner någon som klipper ta chansen då! Annars lärde jag mig en sak att för ett tag sen att man ska  ta en slinga där det är slitet , och "twinna", när du har gjort några varv så ser du små små hårstrån som sticker ut , det är dom slitna topparna ! ta en sax och klipp bara ytterst av dom, det blir inga ojämnheter eller så!

  • Borsta håret ofta varje dag,ett par 4-5gånger.Det underlättar tover, och gör att man inte behöver slita lika mycket på håret när om borstar 1 gång per dag eller mindre. Eftersom sånna här pigg borstar speciellt sliter väldigt mycket på håret..Själv älskar jag borstarna som har piggsvinhår, väldigt mjuka strån, som gör det lätt att kamma för alla som är hårrömma , och det sliter inte på håret heller lika mycket!

  • När man sover på natten är det viktigt att inte ha "hårda" gummisnoddar i håret i en häst svans,det sliter också på håret,Jag sover alltid med en fläta , undviker tover på morgonen, och behåller det väl kammat!

  • Så som platttänger och locktänger , vet vi alla att det sliter väldigt mycket , efter som det skadar håret genom värmen ,och när man plattar håret som man drar neråt mot hårtopparna  gör att  det sliter av håret i slutet av topparna..använd ALLITD värmeskydd..

  • För er som har det rakt fast, att det kan bli små "vågor " här och där som man brukar platta bort, duscha i stället håret, torka det , borsta det när det är fuktigt så att det blir rakt , använd heldre bra produkter som håller håret rakt som man stoppar in i håret än att platta det.!

  • Och färga inte håret för ofta!!!, att bleka håret och göra slingor sliter på håret , Färga bara när det verkligen behövs, byt inte hårfärg för ofta..Men jaa ni förstår:)?

  • Och det går faktist och ha volym utan hårspray och allt annat,(Det ser också ut som att man får tjockare hår) allt jag brukar göra är att efter jag duschat håret ,(behöver  inte vara ny duschat) Så  böjer jag huvet frammåt som du gör när bara ska duscha håret, så att allt hår hänger , sen tar du en borse och borstar från nacken och mot huvudet och neråt mot topparna några varv tills det är i genom borstat, sen när du slänger bak håret i gen och står som vanligt så vips har håret blivit mycket tjockare!Funkar utmärkt för mig.

Det var några enkla tips som är värda och tänka på!




Kommentarer
Postat av: emma

hehe ja har kollat nu, tack för bra tips:) sover du verkligen med fläta varje dag?? Blir det inte lockigt på morgonen då?:P

2009-07-05 @ 19:46:54
URL: http://emmatjernlund.blogg.se/
Postat av: emma

jaha hehe okej:)

2009-07-05 @ 19:58:54
URL: http://emmatjernlund.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hejsan! Vad fin din design blev tillslut! Tog säkert en himla massa tid men snyggt. Mycket smarta tips! :D



Mitt hår blev också lite förstört när jag blonderade det typ tre ggr på rad, det blev som tuggummi. Sen hade jag i inpackningar hela tiden och då blev det bättre. Var fortfarande nött men tillslut gick det att kamma igenom. Nu märker jag inte av det längre som tur är!



Ska nog inte färga utväxten på ett bra tag tänkte jag, har färgat alldeles för mkt förut, sen femman typ :P



Har du två jobb? Vad är ditt sommarjobb?

2009-07-06 @ 00:58:58
URL: http://pemelie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0